GUIDE TIL DIT
NÆSTE ARRANGEMENT

Hent inspiration til dit event

Hent inspiration til dit event

Outdoorfestivalen i Ry

OUTDOORFESTIVALEN er Nordeuropas største friluftsfestival, der efter blot fire afviklede festivaler, havde 10.000 klik ind i aktiviteter, boder med grej og udstyr og madboder.

Det kan ændre dit liv at forfølge en vision.
I 2014 brød en vision løs i hovedet på Isabel Morgenstern, der i flere måneder måtte stå op midt om natten for at skrive idéer ned. Hun anede ikke, at det var Outdoorfestivalen i Ry midt i det smukke Søhøjland, der var brudt løs. Seks år senere kan hun se tilbage på tusindvis og atter tusindvis af frivillige timer, der er brugt ved siden af fuldtidsjobs på at skabe Nordeuropas største friluftsfestival. Dengang anede hun ikke, at hun ville bruge tæt ved en halv million kroner af sin egen økonomi på at bringe drømmen til virkelighed. Og hun havde ingen anelse om de benspænd og den læring, der fulgte med udviklingen.

Spørgsmål

Hvad var det første du gjorde, da du fik ideen om en Outdoorfestival?

"Før jeg gik i gang, udarbejdede jeg en forretningsplan i samarbejde med en projektleder-studerende. Vi holdt møder med 50 personer, der var mulige aktører og samarbejdspartnere, vi brainstormede løs i mindmappen, skrev løs i interessentmodellen, gennemgik kritisk en SWOT-analyse, interviewede  fokusgrupper og fandt ud af, at der var et entydigt svar. "Hvorfor er der ikke nogen, der har gjort det noget før?"

Hvad er formålet for festivalen?

"Vi havde grundlagt skelettet til forretningsplanen, og først her gik vi i gang med at udarbejde formål, vision, mission og værdier, der stort set stadig er de samme. Formålet er at bringe børnefamilier i tre generationer ud i naturen, og vi skaber tilgængelighed og udeliv for alle, selv mennesker der er lænket til en kørestol. Vi skaber inspiration til at gå fra online til offline i et fællesskab med venner og familie. Og vi er i naturen, og derfor passer vi på den. Fra mine tidligere jobs som fx informationschef for The Body Shop i Danmark, vidste jeg, at det kræver tid at skabe et brand. Og det kræver økonomi at bruge tid på at udvikle noget, der ikke findes. Og jeg vidste også, at jeg intet kunne alene, så det handlede om at inspirere andre til at brænde for idéen."

Fik du nogen til at hjælpe dig?

Lynhurtigt kom den første praktikant til, Lea Shoshan, der blev anpartshaver sammen med den første frivillige, Martin Walsted Lauridsen, der nu er kommerciel kontaktperson. Og så kom den første aktør, Erik Derdau, der ejer handigear.com og skaber tilgængelighed i naturen, mens den næste anpartshaver Bo Jørgensen i en menneskealder har brændt for friluftsliv. Den næste person blev den daværende kommercielle chef i Smukfest, Flemming Dybbøl. Ejerkredsen er stadig den samme og til er kommet 200 frivillige og over 30 teamledere.

Hvad har i gjort anderledes siden starten?

"Løbende har vi udviklet forretningsmodellen med stærkere budgetter, regnskabsprogram, analyser og i det hele taget har vi været nødt til at professionalisere os, for at overleve. Det fantastiske er, første gang du sidder til et møde og flere omtaler festivalen som "vores". Ja, det var min idé, det er mig, der har taget de fleste udfordringer, men det er på ingen måde min festival længere. Det er vores", siger en stolt festivalarrangør.

Vil du gøre det igen og hvad er du stolt over?

"Ja, det vil jeg uden tvivl. Og nu ved jeg, at det er som at sætte sig i en vogn i den vildeste rutsjebane. Når låsen er klikket i, er der ingen vej udenom, og du må tage op- og nedturene. For de kommer. Gaven er vildskaben, fællesskabet, oplevelserne og processen. Første gang du oplever, at en stor kommerciel partner kontakter dig, fordi du har det brand, de gerne vil associeres med. Det er stort," slutter Isabel Morgenstern